Hvad er op og ned i Lynnetteholmprojektet?

Den 15. november mødte ca. 50 østerbroere op til borgermøde om Lynetteholm. For hvordan hænger det egentlig sammen med Lynetteholm, den Østlige Ringvej og den nye metrolinje?

Hvad er op og ned i Lynetteholmprojektet? Og hvordan vil den Østlige Ringvej påvirke Østerbro?

Den strategiske miljøvurdering (SMV) af udviklingen af Lynetteholm er i offentlig høring indtil den 9. januar 2023. Borgermødet skulle blandt andet hjælpe Østerbro Lokaludvalg til at udarbejde et høringssvar som tager højde for østerbroborgernes ønsker og bekymringer.

Samtidig gav borgermødet østerbroerne mulighed for at stille spørgsmål til By & Havn, Sund & Bælt og Københavns Kommune om selve Lynetteholm og trafikbetjening af den kommende ø, herunder en Østlig Ringvej og metro.

Ingvar Sejr Hansen fra By &Havn gjorde os klogere på, hvad en strategisk miljøvurdering egentlig er, og han fortalte, at det faktisk er den samlede plan for byudvikling og infrastruktur til hele Østhavnen, der er i høring. Det er ikke ”kun” Lynetteholmen. Her er der tale om flere elementer – byudvikling, Østlig Ringvej, ny metrolinje, cykelinfrastruktur og supplerende vejbetjening. Den strategiske miljøundersøgelse peger på væsentlige påvirkninger – både positive og negative. Nogle er under anlægsfasen, og andre vil blive permanente.

Projektet Lynetteholm er politisk besluttet, men der er endnu ikke truffet beslutning om hvorvidt den kunstige ø skal bebygges og byudvikles, eller hvordan det skal foregå. Først og fremmest er Lynetteholm en stormflodssikring og et sted København kan deponere jord fra byggegrunde. Men med den raskt voksende københavnske befolkning er Lynetteholm også på tegnebrættet som en helt ny bydel med plads til tusindvis af mennesker. Frem mod 2070 forventes det, at befolkningen på Sjælland vokser med mere end 300.000 personer og ca. halvdelen vil bo i Københavns Kommune.

”Hvor mange synes Lynetteholm er en god idé?”, spørger dagens moderator, Mathias Nordby, forsamlingen. Omkring 10-20 % af de fremmødte rækker hånden op.

”Hvor mange er blevet klogere på Lynetteholmprojektet?”, lyder det næste spørgsmål. Godt halvdelen af de fremmødte føler de er blevet klogere.

En vigtig pointe som krystalliserede sig på borgermødet var, at Lynetteholmprojektet og udviklingen af Østhavnen består af så mange delelementer, at det ikke nødvendigvis giver mening at tale om at være ”for” eller ”mod” Lynetteholm.

 

 

Østlig Ringvej leder trafikken udenom Københavns centrum

En østlig ringvej, hvor bilerne kan køre udenom det centrale København, er ingen ny idé. Allerede i starten af 1990erne undersøgte Københavns Kommune hvordan man kunne trafikbetjene Holmen og Refshaleøen med en tunnel, fortæller Christina Berlin Hovmand fra Sund & Bælt. Planerne om en Østlig Ringvej er nu igen blevet aktuelle i forbindelse med anlæggelsen af Lynetteholm og udviklingen af Refshaleøen og andre dele af Nordøstamager.

Sund & Bælt gennemførte en idéfasehøring, som blev afsluttet den 31. oktober i år og næste skridt er en miljøkonsekvensvurdering (VVM). En miljøkonsekvensvurdering beskriver hvilke forventelige væsentlige indvirkninger projektet vil have på miljøet, og undersøgelsen indgår i beslutningsgrundlaget for om projektet skal gennemføres eller ej. I 2025 vil miljøkonsekvensrapporten komme i offentlig høring, og da vil der igen være borgermøder. Susanne Krawack, tidligere trafikforsker ved den grønne tænketank Concito, udfordrede forudsætningerne bag de forventede trafiktal for en eventuel østlig ringvej. Den østlige ringvej burde alt andet lige nedbringe trafikken på Østerbro, men hvis bilejerskabet stiger, kan det være, at forudsætningerne ikke holder. Det er noget lokaludvalget er opmærksomme på, og vi vil forsøge at sikre, at der ikke opstår mere trafik på Østerbro, blandt andet ved at arbejde for Østerbro som en trafik-ø, så pendlere nord fra ikke fristes til at prøve at zig-zagge sig gennem Østerbro.

Læs mere om processen og undersøgelser her.

Fotograf
Colourbox

Ny metrolinje

Vi bliver flere og flere i København, og stiger behovet for offentlig transport. De metrolinjer (M1 og M2), der kører strækningen mellem Kongens Nytorv Station og Christianshavn Station, det såkaldte havnesnit har allerede kapacitetsproblemer og det vil kun stige i fremtiden. Derfor er der brug for en ny metrolinje, fortæller Jeppe Grønholt-Pedersen fra Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune.

Linje M5 lilla og M5 orange er de to linjer man har valgt at gå videre med. De vil begge kunne aflaste havnesnittet. Staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune skal sammen beslutte den endelige linjeføring. Det vil forhåbentligvis ske i 2023.

Fra et østerbroperspektiv blev der understreget, hvor vigtigt det er at få koblet Rigshospitalet på metronettet hurtigst muligt. Det kræver, at det er linjeføringen M5 lilla, der bliver vedtaget. Rigshospitalet er ikke i første omgang en del af M5 lilla-linjeføringen, men det er kun denne linjeføring som ’Riget’ vil kunne kobles på, på et senere tidspunkt.

Fotograf
Colourbox

Vær med til at sætte retningen – tilmeld dig Østerbro borgerpanel

Når lokaludvalget skal mene noget, hører vi borgerne på forskellig vis. Et af de redskaber vi bruger, er vores borgerpanel. Østerbro Borgerpanel er for alle, som bor på Østerbro og er fyldt 15 år. Som medlem af Østerbro Borgerpanel vil du med jævne mellemrum modtage e-mails med links til spørgsmål om bydelens udvikling og lokale sager. Den kommende undersøgelse vil handle om netop den strategiske miljøvurdering for Lynetteholm.

Du kan melde dig til borgerpanelet her