Klimakvarteret: Nu går den trafikale fredeliggørelse i gang
Trafikal fredeliggørelse af Klimakvarteret kort fortalt
- Klimakvarteret ligger mellem Jagtvej, Østerbrogade, Lyngbyvej og S-banen, og projektet går ud på at gøre området mere attraktivt og sikre det mod fremtidens vejr.
- I Budget 2024 blev der afsat 10,0 mio. kr. til en trafikø i Klimakvarteret.
- Formålet med den trafikale fredeliggørelse er at hindre gennemkørende bil- og tung trafik og fremme cykling, gang og kollektiv trafik. Dog med undtagelse af den nordlige passage i kvarteret, så trafik mellem Svanemøllen Station og Lyngbyvej ved Hans Knudsens Plads forsat er mulig.
- Det arbejde sættes nu i gang med en forsøgsordning fra 5. januar 2026 og varer året ud.
Trafikal fredeliggørelse
Den 26. november afholdt Teknik- og Miljøforvaltningen åbent hus, hvor beboere i kvarteret kunne få indblik i den forestående forsøgsordning med trafikal fredeliggørelse. Fredeliggørelsen bliver en såkaldt cirkulationsplan, hvor ensretninger af flere gader vil begrænse gennemkørende trafik.
- Forsøgsordningen begynder, når de trafikale tiltag træder i kraft fra 5. januar til 1. februar 2026.
- Forsøgsordningen forløber af to omgange indtil udgangen af 2026. Efter tre måneder vil der være en evaluering af ordningen, hvor mindre tilpasninger af cirkulationsplanen kan foretages.
- Den endelige fredeliggørelse forventes anlagt i løbet af 2027.
Østerbro Lokaludvalgs holdning
I oktober 2024 afgav Østerbro Lokaludvalg et høringssvar til den videre politiske behandling hos politikerne på Rådhuset. Lokaludvalget skulle tage stilling til fire forskellige scenarier.
- Forslag: Begrænsning af trafik på Nygårdsvej
- Forslag: Lukning af Vennemindevej og Nygårdsvej
- Forslag: Vejlukninger begrænser al gennemkørende trafik
- Forslag: Ensretninger begrænser al gennemkørende trafik
Lokaludvalget pegede på løsning 3 som den løsning, der giver mulighed for at skabe det mest trafiksikre kvarter, samt den løsning som stemmer bedst overens med den politiske intention der var med projektet - at skabe en trafikø for klimakvarteret. I løsningen indgik muligheder for vendepladser, så bilerne nemt kunne komme ud af kvarteret igen.
Borgerrepræsentationen vedtog i juni 2025 løsning 4 som den trafikale fredeliggørelse. Trafikplanen har dermed fokus på ensretninger, hvor cyklister dog er undtaget. Løsningen er efterfølgende tilpasset og kan ses på kortet ovenfor.
Lokaludvalget ser frem til at følge forsøgsordningen.