Grønt lys til cykelstier på strandboulevarden

De nye cykelstier på den sydlige del af Strandboulevarden er nu godkendt

Bløde trafikanter og ikke mindst forældre og børn på områdets skoler har længe oplevet den sydlige del af Strandboulevarden som utryg. Derfor blev der allerede i budget 2019 afsat penge til at etablere cykelstier på den ca. 850 meter lange strækning. 

Projektet blev sat i bero på grund af anlægsloftet, men nu har politikerne i Teknik- og Miljøudvalget på deres møde mandag den 1. november 2021 givet grønt lys til, at arbejdet kan sættes i gang. Nu med en udvidet løsning, som er udarbejdet i tæt dialog og samarbejde med os i Østerbro Lokaludvalg. Formand Allan Marouf udtaler, at lokaludvalget er meget tilfredse med at cykelstierne endeligt bliver en realitet, og at vi ser frem til at projektet bliver en realitet. Det betyder nemlig, at en af byens mindst cykelvenlige gader får cykelstier i den sydlige ende imens den nordlige ende skal skybrudssikres. 

Det betyder nemlig, at en af byens mindst cykelvenlige gader får cykelstier i den sydlige ende imens den nordlige ende skal skybrudssikres
Allan Marouf
Formand for Østerbro Lokaludvalg

Udvidelsen betyder, at biltrafikken ensrettes på Fridtjof Nansens Plads mod nord fra Østbanegade. Det sikrer sammenhæng med det omkringliggende trafiknet, og at det eksisterende antal p-pladser kan fastholdes. Samtidig undgår man helt at fælde træer, mens der kan plantes 21 nye træer i projektområdet af forskellige arter, blandt andet eg, navr og paradisæble. Det vil styrke områdets biodiversitet og give et grønnere byrum. 

Cykelstien koordineres med skybrudssikring, hvor der aktuelt anlægges en underjordisk tunnel og senere - på den nordlige del af Strandboulevarden – et grønt strøg med en række skybrudsbassiner til forsinkelse af skybrudsvand og hverdagsregn. Samlet set bliver det en ny og væsentligt forbedret udgave af Strandboulevarden.

Anlægsarbejdet af den sydlige cykelsti forventes at gå i gang i starten af 2022, og de nye cykelstier klar til brug i slutningen af året. 

Fakta om projektet

  • Det samlede projekt koster 21,4 mio. kroner, som blev sat af i budget 2019. Udvidelsen af projektet vurderes ikke at give meromkostninger. 
  • Inden arbejdet sættes i gang, skal udvidelsen formelt godkendes af Borgerrepræsentationen. 
  • Strandboulevarden er udpeget som højt prioriteret strækning til nye cykelstier i Cykelprioriteringsplan 2017-2025