Færre biler og mere grønt på Trianglen?
Foranalysen skal analysere de trafikale og byrumsmæssige forhold og undersøge muligheden for at Odensegade kan lukkes for biltrafik
Vi har i bydelsplanen arbejdet med projekt ”Den gode plads”, hvor borgerne særligt peger på Trianglen som et oplagt byrum og tage fat i. Lokaludvalget har udarbejdet et udkast til, hvordan en omdannelse kan se ud. Grundtanken er, at man lukker af for biltrafik ind og ud af Odensegade, og leder trafikken vest om Trianglen.
Trianglen er i dag præget af at være opdelt af veje på alle sider, hvilket efterlader en ”ø” i midten.
I dag bliver Trianglen primært brugt til gennemgang og som stoppested for busser. Flere buslinjer er blevet nedlagt, efter metroringen blev etableret og der er nu et ledigt vejareal på Trianglen, hvor der tidligere var en separat busbane. Dette areal ønsker Østerbro Lokaludvalg inddraget til en pladsdannelse.
Før vi kan komme videre med at få Trianglen til at blive både grønnere og rarere for os mennesker, skal der laves en såkaldt foranalyse af de trafikale og byrumsmæssige forhold. Det er denne foranlayse, der er blevet afsat penge til, og Teknik- og Miljøforvaltningen forventer at kunne gå i gang med analysen i 2025.
Foranalysen skal analysere den nuværende trafik- og busafvikling på Trianglen og komme med forslag til, hvordan det fremtidige bus- og trafikflow vil se ud hvis man skal lave en pladsdannelse. Foranalysen skal afdække muligheder for at omdanne Trianglen, så der skabes et bedre byrum med mere opholdsareal, flere træer og evt. cykelparkering og undersøge hvordan krydsningsmulighederne kan blive bedre. Analysen vil også undersøge muligheden for at lukke Odensegade for biltrafik.
Vi ser frem til at indgå i den videre proces - og er selvfølgelig meget spændte på hvilke resultater foranalysen bringer.