Nyt lokalt busnet

Busnettet i København skal tilpasses med åbningen af Metro Cityringen i juli 2019, så bus, tog og metro bindes sammen i ét sammenhængende kollektiv trafiknet. Derfor har Økonomiforvaltningen i samarbejde med Movia udarbejdet et forslag til, hvordan det lokale busnet skal omlægges. 

 

Tilpasning af det lokale busnet

På Østerbro åbner der i 2019 tre metrostationer ved Trianglen, Poul Henningsens Plads og Vibenshus Runddel, og meget af passagertrafikken skal flyttes fra bus til metro. Det betyder, at østerbroere vil skulle vænne sig til et nyt busnet; nye navne på buslinjerne, nye rejsemønstre og nye transportformer.

Formålet med høringen er at få kommentarer til forslaget om et nyt lokalt busnet (de busser, der ikke er A-, C- eller S-busser). 

Tilpasningen af busnettet skete i første omgang med det strategiske busnet (A-, C- eller S-busser) i forbindelse med Movias Trafikplan 2016, som var i høring i oktober 2016.

 

Høring

Forslaget er i høring indtil den 18. februar 2018.

 

Mere information

Læs om de enkelte buslinjer på Østerbro, se oversigt over buslinjerne på Østerbro og læs høringsbrevet fra Økonomiforvaltningen.

Du kan også læse mere på Movias hjemmeside under overskriften Nyt Bynet: www.moviatrafik.dk/nyt-bynet.

Her skal man trykke på knappen ”Nyt Bynet i din kommune”, vælge Københavns Kommune og trykke på den eller de relevante bydele.

 

Din mening

Har du en kommentar til forslaget, er du velkommen til at skrive den herunder. Anonymitet er frivillig. Hvis din kommentar skal medsendes lokaludvalgets høringssvar, skal vi have den senest den 15. februar 2018.

#1: Elin Christensen

12 Jan. 2018 18:12

Kære Lokaludvalg,
Jeg er p.t. dårlig gående og ved ikke om jeg nogensinde får det bedre. Østerport Station under ombygning er helt håbløst så jeg har benyttet Nordhavn St. - så nemt at komme fra Ryesgade via linis 3 til Nordhavn hvor der er elevator lige ved hånden. Jeg vil foreslå at man nedlægger almindelig trafik i Nordre Frihavns gade - anlægger et bus spor, cykel sti og har et spor til af/pålæsning fra forretninger som kan benyttes indenfor et begrænset tidsrum hver dag.
Med Venlig Hilsen Elin

#2: annie helmig

14 Jan. 2018 21:36

Jeg syntes det er utroligt strengt at man prøver at presse folk over i metro (som jeg ikke bryder mig om, da jeg er skrækslagne for rulletrapper) Jeg bruger 3A hver dag når jeg skal på arbejde, køber ind eller skal besøg nogle eller skal med toget( især hvis jeg slæber) Og 8A bliver brugt til hverdag når jeg skal til arbejdet i Hvidovre da den er den letteste at bruge. Nu skal jeg tidligere op, skifte flere gange og vente tiden bliver længer når man skal vente til den næste opkobling( skifter 3 gange nu) og hjem turen bliver længer og man bliver mast af flere mennesker som også er tvunget over i andre ting. Man føler sig næsten tvunget til at tage et kørekort selv om man ikke vil eller måske flytte tætter på sit arbejde. Jeg har talt med nogle andre og vi er mange der vil savne 3A. Venlig hilsen annie Helmig

#3: Steffen Hougaard

19 Jan. 2018 21:44

Område uden busbetjening
Af kortet fra Movia fremgår, at et ret stort område mellem Østerbrogade og Strandboulevarden vil mangle busbetjening, fordi linie 3A forsvinder. Der bør være en lokal bus i Nordre Frihavnsgade, der kan give kontakt til de to store gader og afhjælpe manglen på linie 3A.

Kommentarer

Navn: E-mail:

Din kommentar:


Skriv overstående tal: